Aanbod voor scholen

Iedere voorstelling van Plan d- bevat een thema of verhaal dat geworteld is in de maatschappij en dat dicht bij de mens staat. Altijd gebracht met een gezonde dosis humor. Het zijn dansante stukken die gebruikmaken van elementen uit theater en mime.

Het gebruik van live muziek, het inventieve gebruik van de ruimte en het ‘spelen met spullen’ zijn terugkerende elementen bij Plan d-. De stijl en manier van danstheater maken, sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen en jongeren, die geboeid raken door een verhaal dat hún verhaal zou kunnen zijn.
Het publiek is nooit passief maar wordt door de voorstelling aangesproken op hun creativiteit en krachten. Meedoen, maatwerk en verbinden met de maatschappij staan voorop.

Bij elke voorstelling biedt Plan d- educatief materiaal om kinderen te prikkelen en te leren over thema’s uit onze voorstellingen. Onze opdrachten zijn ook geschikt voor docenten die minder dansvaardig zijn. 

Daarnaast bieden we workshops en lessenreeksen aan voor scholen die Plan d- willen ontvangen op school. Dit kan gekoppeld worden aan één van onze voorstellingen of los daarvan.

aanvulling informatie over aanbod voor op scholen:

Binnenschoolse lessenreeks: Ontdek dans en theater

Gedurende 3 of 6 weken komt er een dansdocent van Plan d- op bezoek op de school. In jullie eigen vertrouwde omgeving (gymzaal, dramalokaal, aula, of andere open ruimte) krijgt de hele klas een workshop. De lessenreeks van 6 weken kan afgesloten worden met een kleine binnenschoolse presentatie (bedoeld voor ouders en medeleerlingen). Voor de groep een mooi moment om stil te staan bij wat je geleerd hebt en waar je trots op kan en mag zijn.

We werken graag vanuit een thema, daarin kunnen we aansluiten bij het lesprogramma, of samen een ander thema kiezen. Elementen zoals, verhalende dans, experimenteren met materialen en samen dansen zullen altijd terugkomen.

 

Naschoolse lessenreeks: Aandacht voor talent

In deze naschoolse lessenreeks kunnen ambitieuze leerlingen uit verschillende groepen elkaar treffen. De ervaring leert dat er door dit gedeelde enthousiasme op een heel andere manier gewerkt kan worden dan in de binnenschoolse lessenreeks. Kinderen voelen zich gezien in hun talent.

 

We werken iedere week vanuit een nieuwe inspiratiebron, dit kan zijn een foto, een kunstwerk, een plant, een liedje, een feestdag etc. Ook maken we steeds meer kennis met het werk en de werkwijze van Plan d-; Hoe komen bijvoorbeeld voorstellingen tot stand? Wie werken er allemaal bij het gezelschap en hoe maak je dans?

Deze lessenreeks kan afgesloten worden door een klein video-project (binnen de lestijd) waarin we het proces tot een tastbare herinnering maken.

 

Workshop gekoppeld aan voorstelling


Gaan jullie met de klas naar een voorstelling van Plan d- kijken? Hoe tof is het dan om ook een docerend danser op school te ontvangen en zelf de vloer op te gaan!
Bij iedere voorstelling is er de mogelijkheid om naast het educatiemateriaal dat de school online ontvangt één of meerdere workshops te boeken, vooraf om in de stemming te komen, of na het zien van de voorstelling om de opgedane inspiratie om te zetten in actie.

 

Onze actuele schoolvoorstellingen – voorstellingen die in een gymzaal of aula van de school zelf kunnen spelen:

 

Voor het boeken van schoolvoorstellingen neemt u contact op met Jeroen Jesse van het Impresariaat Uit de Kunst. jeroen@kleinkunstig.nl

Voor de informatie en boekingen van educatie en workshops of lessenreeksen neemt u contact op met
Silke Dekker via: educatie@plan-d.nl